Allergia: Segítség az asztmásoknak: a Buteyko-légzéstechnika

Szeretettel köszöntelek a Allergia Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1282 fő
  • Képek - 150 db
  • Videók - 116 db
  • Blogbejegyzések - 388 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 871 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Allergia Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Allergia Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1282 fő
  • Képek - 150 db
  • Videók - 116 db
  • Blogbejegyzések - 388 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 871 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Allergia Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Allergia Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1282 fő
  • Képek - 150 db
  • Videók - 116 db
  • Blogbejegyzések - 388 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 871 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Allergia Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Allergia Klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1282 fő
  • Képek - 150 db
  • Videók - 116 db
  • Blogbejegyzések - 388 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 871 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Allergia Klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Az asztma egyike a nyugati civilizáció leginkább túldiagnosztizált és túlgyógyszerezett betegségeinek. Az azonnali megkönnyebbülést hozó inhalációs spray-k használata azonban éppen hogy árt az asztmának, mert a szervezet természetes védekezőképességét iktatja ki.

 

 

network.hu

Az asztmások sokkal többet lélegeznek, mint mások. Többnyire szájon át veszik a levegőt, és zihálnak, lihegnek, levegő után kapkodnak, amikor jön a roham. Sajnos a gyógyszerek nem jelentenek végső megoldást, csak átmeneti javulást hoznak. Ráadásul az asztmában szenvedőknek egyre több és több gyógyszerre van szükségük, ahogy telnek az évek, mivel a hörgőtágító gyógyszerek a légzés fokozódását, a légzési perctérfogat növekedését segítik elő, ami hosszú távon egyre súlyosbítja az asztmát. A Butejko-légzéstechnika egyszerű módszer, mely segít a fulladásos rohamok legyőzésében, és hatására idővel akár még a gyógyszerek is elhagyhatók.

 

 

Az asztmás rohamot nem az oxigénhiány váltja ki, hanem a túllégzés miatti szén-dioxid-hiány. Butejko professzor azt állítja, hogy a légzéskönnyítő hörgőtágítók tartós használata nemhogy segítene, de éppen hogy árt az asztmának, mivel ezek roham esetén fokozzák a légzést, kiiktatva ezzel a szervezet szén-dioxid-veszteség elleni természetes védekezőmechanizmusát.


A Butejko-módszer az asztma eredeti okára, a hiperventilációra hat. A visszatartottlégzés-technika kevesebb lélegzetvételre sarkall, a levegő utáni kapkodás helyett. A kevesebb légzés ugyanis több oxigénhez juttatja a szervezetet, így gyógyszer nélkül is legyőzhető a roham.

 

 

A Butejko-légzéstechnika

 


 

network.hu

A Butejko-módszert Konsztantyin Butejko ukrán származású professzor fejlesztette ki. Különféle légzőgyakorlatokat dolgozott ki, melyekkel szándékosan előidézhető a légszomj, mert ezáltal csökkenthető a szervezet szén-dioxid-vesztesége. A gyakorlatok lényege, hogy kevesebb oxigént lélegezzünk be, és ezáltal kevesebb szén-dioxidot lélegezzünk ki. Ez úgy is kivitelezhető, ha például hosszabb szüneteket iktatunk be két lélegzetvétel közé.

 

 

Kontrollszünet

Gyakorlatsoraiban Butejko doktor előszeretettel alkalmazza a kontrollszünetet. Ez egy érték, amelyet úgy kaphatsz meg, ha normális lélegzés során megméred, hogy a kilélegzést követően mennyi idő elteltével érzed a légszomj első jelét. Dr. Butejko szerint akinél a kontrollszünet 20 másodperc alatt van, az három ember számára is elegendő levegőt vesz. Akinél ez 20–30 másodperc között van, az kb. két ember helyett lélegzik. A normális érték 40 másodperc körüli.

 

 

 

 

Csökkentett légzés – ujj az orr alatt

A csökkentett légzés a Butejko-módszer egyik alappillére. Mielőtt belefognál a gyakorlatba, szellőztesd ki a szobát, mert a meleg és levegőtlen környezet nagy levegő vételére késztet, épp az ellenkezőjére, mint amit el szeretnél érni.

 

 

network.hu

 

 

Ülj le kényelmesen, de egyenes testtartásban egy székre. Lazulj el, de ügyelj rá, hogy ez ne menjen a testtartásod rovására. A lábad inkább húzd magad alá, mint hogy előrenyújtsd. Most érezd a testedből ki- és beáramló levegő mozgását, ahogy az orrlyukaidon keresztüláramlik. Figyelmedet összpontosítsd tested enyhe mozgására, amelyet ki- és belégzéskor végez. Ahhoz, hogy korrigálni tudd, igen lényeges, hogy tudatában legyél a légzésednek. Ha nem vagy tudatában a légzésednek, nem fogod tudni megjavítani. Hagyd, hogy a légzés alatt vállaid leessenek természetes pozíciójukba. A felemelt vagy feszült vállak megnövelik a mellkas üregét, és ezáltal a belélegzett levegő mennyiségét is. A feszültség fokozza a légzést, míg az ellazulás csökkenti. A következő lépés, hogy kísérd figyelemmel az áramló levegő mennyiségét. Ezt úgy teheted meg, hogy az egyik ujjadat vízszintesen tartva az orrlyukad alá helyezed. Olyan közel legyen az ujjad az orrlyukadhoz, hogy érezd rajta a levegő áramlását, de ne annyira közel, hogy elzárd vele a levegő útját. Belégzéskor hűvösebb levegőt érzel az ujjadon. Óvatosan vegyél egyre kisebb levegőket, mintha csak az orrod hegyén át lélegeznél, hogy minél kevésbé érezd a hűvöset. A kis levegő vagy a rövid lélegzet azt jelenti, hogy a tüdődbe jutó levegő mennyisége csökken. A lélegzetvételek rövidítésével lehet, hogy gyakrabban veszel levegőt, de ez nem baj. Az a lényeg, hogy csökkenjen az időegység alatt be- és kilélegzett levegő mennyisége. Kilégzéskor minél több meleg levegőt érzel az ujjadon, annál nagyobbakat lélegzel. Koncentrálj az ujjadon érzett meleg levegő mennyiségének a csökkentésére.

 

Nagyon fontos, hogy végig érezz egy enyhe, de határozott légszomjat. Ugyanakkor az is fontos, hogy csak addig a szintig csökkentsd a légzésed, amíg fenn tudod azt tartani 4-5 percig. Ahhoz, hogy megtaláld a légszomj és az ellazult állapot egyensúlyát, gyakorlásra és időre van szükség. Légy türelmes és kitartó! A türelmetlen ember hamar ideges lesz, és ettől csak fokozódik a légzése.

 

Végezd el mindennap!

Tarts 1-2 perces szünetet, mielőtt elkezded a következő 5 perces légzéscsökkentést. Napi egy 20 perces gyakorlatsorozat a minimum, amit el kell végezned – úgy, hogy közben relaxálsz, és megfigyeled a légzésedet – azért, hogy berögzüljön a nappal és az éjszaka hátralévő részére is. Állapotod javulásához legalább ennyi időt rá kell szánnod a gyakorlásra, de az ideális a napi kétszer fél óra. Néhány hét után, előrehaladásod függvényében, a légzőgyakorlatokat egyéb tevékenységek, például olvasás, tévénézés vagy autóvezetés közben is végezheted.

 

1. Mérd meg, majd jegyezd fel a pulzusodat.
2. 4-5 perc csökkentett légzés.
3. 1-2 perc pihenés normális légzéssel. (Túllégzés és nagy levegő nélkül!)
4. 4-5 perc csökkentett légzés.
5. 1-2 perc pihenés normális légzéssel. (Túllégzés és nagy levegő nélkül!)
6. 4-5 perc csökkentett légzés.
7. 1-2 perc pihenés normális légzéssel. (Túllégzés és nagy levegő nélkül!)
8. 4-5 perc csökkentett légzés.
9. 1-2 perc pihenés normális légzéssel. (Túllégzés és nagy levegő nélkül!)
10. Mérd meg ismét a pulzusodat, és hasonlítsd össze a gyakorlatsor kezdetekor mérttel.

 

Ha jól csináltad, a végén mért pulzusszámod 5-tel, 7-tel kevesebb, mint az elején mért. Ha nem így történt, akkor valószínűleg túlerőltetted a légzésed csökkentését, és ettől feszült lettél. Ha ilyet tapasztalsz, legközelebb csökkentsd a gyakorlatok intenzitását.

 

forrás: www.noklapja.hu

 

Figyelmeztetés:

Ha jobban is érzed magad a gyakorlatok hatására, ne változtass a gyógyszereid adagolásán a kezelőorvosod tudta és beleegyezése nélkül!

További információ: www.buteyko.hu

Szakértő: Varga-Szilágyi Gyula.

Címkék: allergia asztma buteyko kontrollszünet légzés légzéstechnika oxigénhiány hiperventiláció roham

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Losonczi Gáborné üzente 7 éve

Nagyon szeretném ezt a módszert megtanulni,mert 30 éves vagyok 4 gyerekem van és nagyon súlyos asztmával küzdök. Ez azt jelenti, hogy naponta többször akár 6-8 ajkalommal kellett a gyógyszer az éjszakákról nem is beszélve,amikor 1-2 óránként szörnyű fulladásra ébredek. kb 1 hete találtam rá erre a módszerre és azóta próbálkozom vele de csak annyi információm van amit a neten találok.Ettől függetlenül már a felére csökkent a gyógyszerszökségletem rohamom pedig mindössze egy volt ami eddig napos szinten sőt előfordult, hogy naponta többször is volt. Nagyon köszönöm ezt azoknak,akik ezt a módszert terjeszteni kezdték Magyarországon. Ez nekem maga a csoda ennyi szenvedés után.

Válasz

Kovács Bertalanné Erika üzente 8 éve

A Buteyko-légzéstechnika kicsi gyerekeknél nem alkalmazható, mert nem tudják elsajátítani ezt a légzést. Felnőtteknél is sok időt igényel. Ettől van sokkal egyszerűbb és talán még hatásosabb módszer is. Mi a Salin sóslevegőgépet használjuk, nagyon elégedettek vagyunk vele.

Válasz

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu